Safranbolu, Karabük, Amasra ve Kastamonu…
Gittik, gezdik, gördük ve yazdık. Safranbolu, UNESCO'nun "Dünya kültür mirası" ilan ettiği bir ilçe. Karabük'e bağlı. Nüfusu 35- 40 bin. Cezaevi yok. Korna sesi hiç yok. Eski cezaevi "sergi salonu ve dokümantasyon merkezi" yapılmış. Kent temiz, huzurlu. Ankara’dan uzaklığı iki saat sürüyor. Safranbolu Kaymakamlığı “Kaymakamlar Gezi Evi” müzesini gezdik. Giriş 40 TL iki kat, 6 odayı gezmek için bu ücret fazla. UNESCO Dünya Miras Listesi'nde yer alan bir tarih ve kültür hazinesi. Bin 360 tescilli yapı ve 105 çeşme var. Yüzyıllara meydan okuyan ve hala içinde yaşanan konaklar var.
Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi’nin başarılı Dekanı Prof. Dr. Gülsüm Çalışır, Karabük Üniversitesi Dr. Öğretim Üyesi Burak Türten, Mühendis Oğuz Tonyalı Edebiyat hocası Hafize Tonyalı ve TRT Ankara Radyosu Ses Sanatçısı Meliha Yazıcı ile hafta sonu bu bölgeleri gezdik. Bir anlamda nefes aldık. Karabük Üniversitesi’ne ait Safranbolu’da bulunan tarihi konak niteliğindeki “Konuk Evi’nde misafir olduk. Güzel bir yer. Burak hocanın tarihi konağında çay içtik. Şehir turu, esnaf ziyaretleri, yöresel yemekler derken Dr. Burak Türten’in ev sahipliğinde “Küre Dağlar Milli Parklar” içinde bulunan Horma Kanyonu’nu gezdik.
Yüz yıllara uzanan yolculuğu sırasında oluşan Horma Kanyonu kayalara çivilerle monte edilen 3 km’lik ahşap platformları ile yapılmış, muhteşem bir yer. Heyecan dolu bir yolculuk yaptık. Ardından Valla Kanyonu’nun muhteşem güzelliklerine tanıklık ettik.
Ilıca Şelalesi’nin büyüleyici güzelliğini de görüntülemeyi ihmal etmedik.
Yılda yaklaşık iki milyon yerli ve yabancı ziyaretçi geliyor. Tarihi çarşı ve sokaklar Uzakdoğu'dan gelenlerle dolu. Dükkânlarda "Çince ve Japonca" yazılar. Tarihi konaklar "Otel olmuş" Yatak kapasitesi 3 bin 500. yılda 350 bin konaklama oluyor.
İşte Safranbolu. Konaklar "Zemin + iki kat." Hiçbir ev diğerinin "Güneşini, rüzgârını, manzarasını" kesmiyor. Kentleşme "İnsan odaklı." Safranbolu tam bir "Rol model."
Elif Köse, Safranbolu'nun ilk kadın Belediye Başkanı. 42 yıl aradan sonra CHP belediyeyi kazandı. Çok sevilen birisi. Uğrayamadık, hep başarılarını dinledik ve eserlerini gördük.
Safranbolu'da Sel ve Heyelan yok. Çünkü şehrin altında "Kanallar" var. Yüzyıllar öncesinden kalma... Seli önlüyor. Ayrıca dere yataklarına ev yapılmamış. Safranbolulu, Safranbolu'ya sahip çıkmış ve
"Doğayı korumuş."
Ve Amasra yerin üstü bir tarih yerin altında bir şehir daha var, derin tarih. Akşam üsttü Amasra’ya uzandık. Güneş’in batışını görmeden; Ankara’ya dönmek istemedik.
Öğretmen Evi’nin manzaralı terasında; mezgit ile hamsi yedik. Temiz ve güzel bir yer. Çalışanlar güler yüzlü ve özverili. Öğretmenevi müdürü sevgili Halil ve ekibini kutluyoruz. Hababam Sınıfı'nın yazarı Rıfat Ilgaz "Bu coğrafyadan Kastamonu- Cide'den." Hababam Sınıfı'nın ünlü İnek Şaban tiplemesinin gerçek olduğunu biliyor muydunuz? Safranbolu'nun Üç bölük köyünden "Öküz Ahmet." Rıfat Ilgaz Öküz Ahmet'i "İnek Şaban" yapmış. Yıllardır yaşatıyor. Fatih Sultan Mehmet "Amasra'ya sefer düzenler." Dağları, ormanları aşar ve sonra tepeden "Denizi görür. Aşağıdaki muhteşem manzarayı yani Amasra'yı." Fatih, Amasra'nın güzelliği karşısında büyülenir ve "Lala Lala" der:
- Çeşm-i cihan bu m'ola?
Sonra... Kaleye haber gönderir:
- Böylesine güzel bir yerin zarar görmesini istemiyorum. Kalenin anahtarını bana getirin. Kale komutanı "Şehrin anahtarını" Fatih'e getirir. Ve Amasra "Savaşmadan" fethedilir. Ankara'ya üç saat açık hava müzesi gibi bir ilçe. Görmeyenlere öneririz mutlaka görmelisiniz.
Rusya'dan (Soçi'den) Türkiye'ye (Amasra'ya) turist gemisi geliyor Kruvaziyer. Kruvaziyer bin 300 yolcu kapasiteli. Turistler Amasra'yı, Bartın'ı ve çevreyi geziyorlar.
Eğer Bartın'a liman yapılmasaydı Kruvaziyer gelemezdi. Bartın'dan Amasra'ya giderken tünelden geçtik. Bin 100 metre trafik rahatlamış. Bartın-Kurucaş ile yolu 6 tünel, 2 viyadük ve 10 köprü. 4 tünel bitmiş diğerlerinde çalışma sürüyor.
Toplam tünel uzunluğu 25 bin 500 metre.
Bartın'a yolunuz düşerse, Galla Pazarı'nı mutlaka görmelisiniz. Sokak hayvanlarının evleri var. Küçük mekânlar 700 kedi ve köpek. Hayvana kötü muamele yok. Evet Bartın'a yolunuz düşerse manda yoğurdu yemelisiniz.
Milli Marş
Kurtuluş Savaşı dönemi 19 Ekim 1920 "Milli Şair" Mehmet Akif Ersoy, Kastamonu'da Tarihi "Nasrullah Camii'nde" vaaz veriyor. "Ulusal diriliş ve direniş" ateşini yakıyor. Nasrullah Camii, Kastamonulu'nun "gözbebeği." İstiklal Marşı'mız,
TBMM'de kabul edilmeden önce ilk kez "Nasrullah Camii'nde okundu."
Kastamonu'ya yolunuz düşerse Abdurrahman Paşa Lisesi'ni gezmelisiniz. Galatasaray ve İstanbul Lisesi'nden sonra Türkiye'de, "en eski üçüncü lise." "Hababam Sınıfı" romanı yazarı Rıfat Ilgaz'ın okuduğu okul. "Güdük Necmi", yazar Rıfat Ilgaz'ın kendisi. "İnek Şaban'a" gelince... Safranbolulu, "Öküz Ahmet" lakaplı öğrenci. "Kel Mahmut." Okulun öğretmenlerinden Nihat Dicle.
Ve Ankara…

QOSHE - Gezi notları… - Osman Yazıcı
menu_open
Columnists Actual . Favourites . Archive
We use cookies to provide some features and experiences in QOSHE

More information  .  Close
Aa Aa Aa
- A +

Gezi notları…

4 0
07.11.2023

Safranbolu, Karabük, Amasra ve Kastamonu…
Ilıca Şelalesi’nin büyüleyici güzelliğini de görüntülemeyi ihmal etmedik.
Yılda yaklaşık iki milyon yerli ve yabancı........